Zweethut ceremonies alom en van alle tijden

 

De oorsprong van zweethut ceremonies                                                                                                                        

De zweethut ceremonie is in menige cultuur in de wereld bekend. Ze bestaat duizenden jaren. Sauna in Skandinavie, de thermae ten tijde van het Romainse Rijk, de  hammam in de Arabische landen, de temescal in Mexico, de mushi-buro in Japan) zijn slechts enkele voorbeelden.  

De Scythen, en nomadenvolk in midden Rusland, duizenden jaren terug in het verleden kenden de ceremonie van zweten in een kleine ruimte. Tot in het begin van de twintigste eeuw  kende men ook  in Ierland en Schotland een dergelijke vorm van zich reinigen. Door opgravingen in de omgeving van Swalmen in Limburg, bestaat het vermoeden dat daar in de Steentijd ook stenen werden verhit om zich in kleine ruimten te zweten, te reinigen. Met andere woorden reeds vroeger was dit gebruik  bekend vanwege de weldadige en heilzame uitwerking.

Zweethut HW1   Een moment opname tijdens de bouw van de inipi in De Vlindertuin

 

De zweethut of inipi ceremonie bij  de Lakota Sioux

De zweethut ceremonie zoals ik die heb leren kennen, is geïnspireerd vanuit de traditie van de Lakota ‘natives’. De Lakota Sioux noemen hun ceremonie ‘inipi’ of zweetbad. Wat betreft het gebruik van symbolen, de betekenis ervan als onderdeel van de ceremonie en de traditie, is dit één van de krachtigste en meest betekenisvolle zweethut ceremonies die in de wereld bekend is. Oorspronkelijk was de inipi ceremonie bij de Lakota alleen bedoeld voor mannen.  Men gebruikte deze ceremonie om zich voor te bereiden op belangrijke opdrachten en uitdagingen en daarna om zich te reinigen ervan.   

De zweethut wordt de laatste zestig jaar ook door vrouwen gebruikt. Bij de ‘natives‘ leefde aanvankelijk de gedachte, dat vrouwen zich reinigen door hun maanstonden. Met de modernisering van de samenleving en de verwijdering van de natuur, ontstond bij de vrouwen de behoefte om daarmee opnieuw in contact te komen met behulp van de zweethut ceremonie.

Zweethut HW2   De kroon op de bouw van de inipi

 

Enkele symbolen bij de zweethut ceremonie

De ceremonie van de Lakota kent een aantal symbolen, die tijdens de ceremonie worden genoemd  toegelicht en ook door deze en gene wordt ervaren. De inipi wordt gezien als de baarmoeder van moeder aarde, de stenen die worden in het vuur en in de inipi worden gebracht, worden begrepen als het zaad van vader zon. De deelnemers zitten in een kring rond de hete stenen en ondergaan een reis: bevruchting, bezieling, geboorte. Dit is wat de Lakota Sioux zien, ervaren en verwoorden. 

Reinigen, verbinden en helen

Wanneer het in de  inipi donker is, zie je geen hand voor ogen. Je zit in de inipi met en naast verwanten en op moeder aarde. In de zweethut reinig je jezelf door te zweten. Je komt mogelijke met uitdagende dingen uit en in je leven in aanraking. Andere zintuigen worden geactiveerd. In de inipi zijn er gelegenheden het jouwe te vertellen, met wat je in aanraking komt, wat zoal bij je leeft, aanwezig is. Het zingen van liederen of klanken is een bijzondere kracht. Er zijn momenten van stilte, naar binnen keren en van gebed, ook zonder woorden. Er wordt gewezen op dat moeder aarde je draagt hoe het ook met je is gesteld. Dat voelen en ervaren bij voorbeeld door te gaan liggen en te rusten op de aarde, werkt heilzaam. En er is de steun van de verwanten in de inipi. De kracht van in een kring te zitten met verwanten is er ook. Elk zit op moeder aarde op gelijke hoogte, in het donker en verwoordt zijn of haar roerselen.      

 

Zweethut HW3  De eerste inipi ceremonie in De Vlindertuin, 9 juni 2018

De inipi ceremonie is een uitnodiging om je te verbinden; met jezelf, met je verwanten, met de krachten van de natuur, met moeder aarde, met de warmte van de stenen, met het “groter geheel,  dat wat groter is”. Dit alles creëert en geeft ruimte aan ervaren, beleven, verbinding  in de ruimste zin van het woord, kan je inzicht brengen, ontstaat een vrijmaking, ontstaat een rust,  neem  je een pas op de plaats, voel je jezelf herboren. Ook om met een aantal broeders en zussen  gezamenlijk in de inipi te zitten, het jouwe te delen, de andere te horen, ontstaat er iets. Tot slot een van de uitdrukkingen is dat je anders de inipi verlaat dan dat je er binnen bent gegaan. 

                                                                                           

HenkWaltman                     

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                          Henk Waltman